Kako započeti Podcast?

  • by

Stvaranje vlastitog podcasta je nevjerovatno jednostavno. Sve što vam treba jeste mikrofon (može i onaj s vašeg mobilnog uređaja), pristup internetu, više manje tiha prostorija s dobrom akustikom (poželjno, ali ne i uslov), i ono najvažnije – dobar koncept.

Poželjno je da podcast bude zanimljiv slušaocima, te da se po nečem razlikuje od drugih dostupnih. Na primjer, ako želite pokrenuti podcast o marketingu dobro razmislite kome će on biti usmjeren i pokušajte na početku, u samo nekoliko sekundi, to dobro objasniti i predstaviti kako bi zadržali željenu publiku. Na primjer, je li on usmjeren početnicima u marketingu ili je za stručnjake? Želite li se možda obraćati samo ženama? Možete krenuti u bilo kojem smjeru, ali poželjno je da to bude nešto novo ili barem malo drugačije od drugih dostupnih podcasta i video ‘udžbenika’.

Kako zadržati slušaoce?

Nemojte se obeshrabriti ako vidite da već postoje mnogi podcasti na istu temu koju vi želite obraditi. To nije nužno loša stvar jer pokazuje da postoji interes te da možete pridonijeti temi raznim osobnim varijacijama.

Najvažnija stvar kod podcasta je prenošenje informacija. To je ujedno i jedini razlog zbog kojeg vas vaša publika sluša. Ako nemate inspiracije za nešto novo, nabolje je krenuti od pitanja – ‘Šta mi je nedostajalo u informacijskim kanalima kod mojih početaka?’, ‘Koje informacije su mi zanimljive u vezi mog znanja i poslovanja, a drugi ih često zanemaruju?’, ‘Koji dio svoje privatne priče mogu ponuditi postojećim i široko dostupnim informacijama?’. U konačnici se uvijek pokazuje da je korisnicima najzanimljivije privatno iskustvo.

Trebaju li mi posebne tehničke vještine?

Ne. Sve stvari koje se mogu činiti komplikovanima, ustvari se vrlo jednostavno mogu naučiti. Prvo trebate snimiti svoju priču u mp3 formatu. Ako ste zadovoljni sa snimkom, možete ju odmah prebaciti na internet. Ako smatrate da bi ju trebalo malo urediti, probajte to učiniti u nekom od besplatnih programa za uređivanje zvuka (jednostavne instrukcije možete dobiti na YouTube-u).

Svoj podcast možete staviti na svoju internetsku stranicu, ili na Soundcloud. No nema razloga da se tu zaustavite. Možete ga jednostavno podići na Podcast.ba koji će vam pomoći da vaš podcast naiđe na širu globalnu publiku.

Najvažnija stvar je ne dopustiti da vas strah spriječi u novim pothvatima. Snimanje vlastitog podcasta ne mora koštati ništa, neće vam oduzeti previše vremena, a na kraju bi se moglo pokazati kao odlični dodatak vašim uobičajenim marketinškim strategijama.

Na sledećim linkovima pogledajte par savjeta kako pokrenuti sopstveni podcast

Uspešan podcast zahtjeva precizne komponente, kako spoljašnje tako i unutrašnje. I oni se sastoje od nekoliko specifičnih elemenata. Svaki domaćin podcasta treba da obrati posebnu pažnju na sve njih.
Nije bitno da li ste stručnjak ili početnik.
Predstavljamo vam 10 ‘zapovjesti’ dobrog podcasta koji će zasigurno olakšati posao:

  1. Oprema

Dobra oprema je pravilo broj jedan u pravljenju dobrog podcasta. Vrijedno je ulagati u specijalne alate za kreiranje audio sadržaja kao što su mikrofon, slušalice i softver pomoću kojih ćete moći raditi na svom daljem materijalu.

  1. Biti stručnjak u oblasti koju radite

Ako ne znate o čemu ćete govoriti, izgubićete se i zbuniti. Dobro je razgovarati o temama i pitanjima u kojima ste dobri i imate široko znanje. Inače ćete zvučati neprofesionalno i ljudi neće uživati u slušanju vašeg podcasta. A u slučaju da se dogodi da ćete tokom određene epizode ​​govoriti na neku drugu temu u odnosu na uobičajeno, prethodno napravite dobro istraživanje kako bi se dobro pripremili i kako bi se izbjegla eventualna sramota. Naravno, sve ovo je u slučaju da podcast ide uživo, ipak, ako podcast snimate a zatim montirate, danas lako sve možete sakriti, prilagoditi i slično.

  1. Upoznajte vaše slušaoce

Na samom početku bi trebalo da znate koga želite za publiku. Da li su to frilenseri, studenti, ili možda ljubitelji mačaka? Prioritet je da ciljate svoj sadržaj na određenu grupu ljudi. Na taj način postoji veća šansa da dobijete fanove i vjerne slušaoce.
Takođe, ono što je od izuzetne važnosti jeste i komunikacija sa publikom, odnosno dobro je znati šta ista ta publika očekuje od vas.

  1. (Dobro) upoznajte/istražite vaše goste

Morate znati sa kim pričate. Napravite istraživanje prije podcasta i saznajte sve detalje o vašem gostu. Ne želite da pogrešno izgovorite njegovo ili njeno ime.
I ako je sama suština podcasta da razgovor teče spontano i da se pretvori u ćaskanje, dobar sourcing (prikupljanje informacija) prije snimanja je od velike važnosti za podcast. Ukoliko ne pronađete dovoljno materijala na osnovu kog možete postaviti nekoliko pitanja, kontaktirajte otvoreno vašeg budućeg gosta i zamolite za nekoliko rečenica o sebi.
I ta opcija je bolja nego da gosta dočekate nespremni.

  1. Dužina trajanja jedne epizode

Uspješan podcast treba da ima odgovarajuću dužinu. Podcast.ba je prikupio podatke koji su pokazali sledeće: što je duži podcast, manja je verovatnoća da će slušaoci ispratiti cijelu epizodu.
Stoga, savjet je da se u početku ne upuštate u dugačke podcastove (osim ako niste Joe Rogan), jer će publici najverovatnije dosaditi.
Ali, to takođe ne znači da bi podcast trebalo da traje samo 5 minuta.
Prosječna, a ujedno i najbolja dužina podcasta treba da bude između 15 i 30 minuta.

  1. Budite spontani

Ovo se odnosi na ono što smo već napomenuli. Dakle, nemojte samo sjediti i čitati pitanja svom gostu. Budite aktivni, pratite svoju intuiciju i pitajte sve što je donekle povezano sa temom koju obrađujete. Najbolji podcasti su često oni sa spontanim pitanjima.
Naravno, ne žele svi sagovornici da se angažuju i prepuste cijelom podcast konceptu razgovora. Neki ljudi možda nisu otvoreni kao drugi i može biti teško stvoriti opuštenu atmosferu, čak i ako se jako potrudite.

  1. Budite dobar domaćin

Budite aktivni slušalac. Ljudi će uživati u razgovoru sa vama samo ako vide da ste zaista zainteresovani za ono što imaju da kažu. Morate biti otvoreni prema gostu isto koliko i prema publici, i slušati šta obe strane imaju da kažu.

  1. Isplanirajte svaku epizodu

Budite spremni. Naravno, ne morate da planirate svaki razgovor, ali je dobro znati u kom pravcu želite da idete sa vašim intervjuom. Pripremite niz pitanja ili tema koje biste želeli da pokrijete i dajte ih svom gostu pre podcasta. Takođe, budite dosljedni kada je u pitanju objavljivanje vašeg sadržaja. Imajte jedan dan u nedelji ili mjesecu kada ćete objavljivati svoje podkaste i pokušajte to da radite redovno.

  1. Budite pozitivni

Podcasti su zabavni. Možete naučiti mnogo novih stvari od vaših gostiju, pogotovo ako su oni poznati i uticajni ljudi iz svijeta biznisa. Ljudi će uživati u vašim podcastima onoliko koliko ćete vi sami uživati u njima. A ako publika zna da ste zadovoljni onim što radite, oni će nestrpljivo čekati na vaš materijal.

  1. Vježba, vježba i vježba

Ne odustajte. Ponekad može potrajati danima, nedeljama ili čak mjesecima da biste savladali vještinu pravljenja dobrog podcasta. Ali što više vježbate, što više uspješnih ili manje uspješnih intervjua odradite, više iskustva dobijate.

Stvaranje uspješnog podcasta možda neće uvek biti lako jer zahtjeva mnogo pažnje i angažovanja. Ali kada jednom počnete to da radite i naviknete se na svet podcasta, teško ćete iz tog sveta ikada izaći.

I za kraj, predstavljamo vam dva tipa podcasta iz ‘regiona’ a koji su nam zapali za uho :

Ako vas zanimaju priče sa ljudima iz svijeta poslovanja, preduzetništva, IT-a, menadžmenta o temama koje su oblikovale njihov put i o aktuelnostima koje se dešavaju u svetu i kod nas, pogledajte podcast pod nazivom Hubcast. Osim u audio formi (Anchor fm), Hubcast možete pratiti i u video formi preko Youtube kanala.

Podcast Male Pobede zadržava standarnu audio formu i služi kao odlično razbuđivanje za svaki dan. Podcast pun savjeta i motivacije, namenjen da vas pokrene i zabavi. Male Pobede možete slušati preko platforme SoundCloud ili na Youtube-u.

Ova dva podcasta su primjeri duge i kratke forme ali postoji još mnogo izbora kako na svetskom tako i na regionalnom nivou.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *